Att vinna över skraplotterna

I Toronto år 2003 i Juni så hittade den geologiska statikern Mohan Strivastava Strivastava några gamla lotterier nedgrävda under en hög med papper på hans skrivbord. Mohan hade fått lotterna som en gåva av sin gamla partner. Strivastava undrade ifall en av de var någon vinnande lott, så det han gjorde var att han tog fram ett mynt och började skrapa. Det första var ingen vinst och vilket gjorde han Strivastava kände sig ganska självbelåten. Då blev precis som han trodde, han sade:  – Det är därför jag aldrig spela dessa spel.

Den andra lotten var ett tic – tac – toe spel. Designen i sig var ganska tydlig. På den högra sidan så hade man åtta tic – tac – toe brädor med olika nummer medans på vänster sida så hade man en låda med rubriken ”Your Numbers” täckt med latex över som man sedan skulle skrapa bort. Målet med detta var just att skrapa bort latexet och sedan jämföra siffrorna på brädan. Ifall tre av ens nummer hade kommit upp så hade det en betydelse på att man vunnit. Strivastava matchade upp varje siffra på brädan och vann helt oväntat, han vann $3.

Historian bakom

Strivastava sade: Detta är det minsta summan man kan vinna men jag kan säga dig hur upprymd detta gjorde mig, jag kände mig som kungen över världen.

Glädjande så valde han att ta en lunchrast promenad till macken där han sedan skulle checka in sin lott. På vägen dit så kollade han på tic – tac – spelet och undrade hur man gör dessa saker. Lotterna är massproducerande vilket har en sannolikhet på att det är något datorprogram som lägger ut siffrorna, tänker han. Men det hade varit bra ifall det var en dator som slumpade ut massa siffror, fast det är inte möjligt tyder Strivastava då lotteri företaget behöver ha kontroll på antalet vinnande lotter. Spelet kan inte bli slumpmässig utan istället måste man generera illusionen av den slumpmässighet medans den verkligen blir fast besluten. Försiktigt så pratar Strivastava, med ett rakat skägg och ett stökigt kontor om något han är intresserad utav. Han är intresserad av många saker allt från den militära till det fossiler. Som en tränad statiker med betyg från MIT och Stanford Universitet så påminde detta honom mycket om hans vardagliga jobb vilket innebär att konsultera oljeföretag.

Han insåg att det var samma logik som hans jobb, skrapandet var enbart en matematisk lögn Vilket i hans fördel tyder på att han kanske kan lösa det lotteri systemet. Under den perioden så hade han inte en tanke på att lösa det, men tanken kom inte fram förrän han var på väg till kontoret då han visste hur man kunde lösa det. Enligt honom var det inte så svårt och då han gör denna typ av matte hela dagen lång.

Spela skraplotter och skrapbingo med strategi för att vinna.

Strivastava följde sin magkänsla

Han hade en inre röst som pushade honom att han skulle fullfölja sin hypotes, när han inte hade något annat för sig. Så det han gjorde var att han köpte lotter från flera olika butiker och insåg att man egentligen inte behöver skrapa bort något. Anledningen är för att siffrorna som syntes gav känslig information om de gömda siffrorna bakom latexet. Man kunde alltså lösa lotten ifall man bara visste den hemliga koden. Enligt Strivastava så är tricket väldigt enkel att han till och med lärde ut det till sin 8:a åriga dotter. Varje lott hade åtta brädor och i varje bräda så fanns det numer , 1-39, numren repeteras flera gånger. Exempelvis: Nummer 17 blev repeterad flera gånger medans 39 blev repeterad två gånger och andra inte blev repeterad alls på hela kortet.

Strivastava insåg att man kunde separera den vinnande lotten från den förlorade genom att kolla på varje siffra på tic-tac-toe brädorna. Man kan alltså säga att han inte kollade på de som om de ha 72 slumpmässiga siffror, han kategoriserade istället in de i samband med frekvensen. Han insåg att mönstren nästan hela tiden upprepas, ifall det upprepas tre i rad så är lotten möjligtvis den vinnande lotten.

Hur man vinner en lott

1. Se över kortet, du ska leta efter mönstren på nummer som bara vistas en gång på hela kortet.

2. Gör en plan, markera varje cell med ett nummer som visar hur många gånger numren visas på hela kortet. Ex: Ifall en ruta har nummer 26 och det kommer upp på en annan, markera rutan med nummer 2.

3. Alla mönstren blir senare markerade med en 1:a. Ifall något utav de mönstren visas i en tic-tac-toe då är lotten en vinnare. Numret i dessa rutor visad under latexet på vänstra sidan kortet. Behåll lotten!

4. Skrapa bort det översta med den mynt och du är sedan en vinnare. Som väntat som det var efter att Srivastava hade visat din metod trovärdig så tog man ses bort detta spel från butiker.

Efter att spelet tagits bort från butiker så körde han ett annat spel, för att testa. Det visade sig att det var samma princip där med, för att utveckla experimentet så bad han en vän skicka några lotter till honom då han ville testa det där med. Även där visade sig det att det stämde, fast tyvärr bara med 70% chans denna gång.